Op dinsdag 16 september jongstleden heeft Ziegler Brandweertechniek de eerste Nederlandse Euro 6 tankautospuit met crewcab op een Volvo chassis, type FL 816 4x2 afgeleverd aan brandweer Akzo Nobel te Sassenheim. De opbouw is van ALPAS, een zeer duurzame en eenvoudig te wijzigen
constructie uit aluminium panelen. Het voertuig is voorzien van een Ziegler pomp en heeft een
tankcapaciteit van 3000 liter water en 60 liter schuim klasse A en 120 liter schuim klasse B. Als DLS blussysteem is een One-Seven installatie gemonteerd. Daarnaast is het voertuig uitgerust met een hydraulisch aangedreven generator, CAN-bus systeem, bumpermonitor en een lichtmast met LED schijnwerpers.
Succes in Noord-Europa
Ook in Noord-Europa heeft Ziegler Brandweertechniek onlangs Euro 6 tankautospuiten met crewcab
afgeleverd. In Denemarken staan 4 voertuigen op een MAN chassis, type TGM 18.340 4x2 LL
gestationeerd op brandweerkazernes in Zuid-Jutland en in buurland Noorwegen beschikt de brandweer Vefsn over een Scania P400 Euro 6 tankautospuit met crewcab.
Euro 6 en de technologische uitdaging
De Euro 6 is de recentste, gestandaardiseerde Europese emissienorm. De zogeheten “SCR-technology“ zorgt voor een beperkte emissie van milieubelastende stoffen in combinatie met het meest efficiënte verbrandingsrendement. Euro 6 is vanaf 1 januari 2014 verplicht voor alle zware trucks. De introductie van de Euro 6 motor stelde carrosiebouwer Ziegler voor nieuwe uitdagingen. Inmiddels heeft Ziegler voor alle gangbare merken in Nederland een oplossing beschikbaar voor de plaatsing van de volumineuze Euro 6 componenten. Samen met de invoering van het nieuwe Euro 6 chassis, heeft Ziegler haar nieuwe Z-cab New Generation op de markt gebracht, die het mogelijk maakt de Euro 6 componenten te monteren zonder grote aanpassingen aan het basisvoertuig en zonder opoffering van reguliere kastruimte.
Foto's: Ziegler
0 reacties:
Een reactie posten